Alcohol & Zwangerschap

Matig alcoholgebruik geen effect op zwangerschap?

8 juli 2011

Onderzoek in het wetenschappelijk tijdschrift British Journal of Obstetrics and Gynaecology (BJOG) veronderstelt dat het niet schadelijk is als een zwangere vrouw af en toe een glas alcohol drinkt. Volgens het onderzoek zorgt matig alcoholgebruik er niet voor dat er een verhoogd risico is op vroeggeboorte of dat de groei van het kind geremd wordt. Hoe positief dit ook klinkt, in navolging van het advies van de Gezondheidsraad, raadt STAP zwangere vrouwen toch nog steeds aan om helemaal geen alcohol drinken!

Op verschillende manieren is alcohol schadelijk tijdens de zwangerschap. Effecten kunnen zijn dat een moeder die alcohol drinkt een miskraam krijgt, dat het kind te vroeg geboren wordt of dat de groei geremd wordt. Het Canadese onderzoek heeft naar een groot aantal onderzoeken gekeken en alle resultaten samengenomen en op basis daarvan geconcludeerd dat matig alcoholgebruik (1 a 2 glazen per week) geen aantoonbaar effect heeft binnen die groep mensen die meededen aan het onderzoek op vroeggeboorte of de groei. Echter, alcohol tijdens de zwangerschap leidt helaas ook tot andere schade, die niet in dit onderzoek is meegenomen. Alcohol tijdens de zwangerschap kan bijvoorbeeld hersenbeschadiging veroorzaken. Lichte schade aan de hersenen van een kind is moeilijk vast te stellen. Immers, je weet nooit zeker dat het alcoholgebruik van de moeder de oorzaak ervan is dat een kind misschien een slecht geheugen heeft. Het onderzoek in het BJOG kan niet met zekerheid zeggen dat alcohol onschadelijk is voor lichte vormen van hersenbeschadiging. Dat hebben ze namelijk niet onderzocht.

De enige manier om er zeker van te zijn dat jouw kind niet beschadigd wordt door jouw alcoholgebruik, is om helemaal geen alcohol te drinken tijdens de zwangerschap!

Twee belangrijke redenen waarom de kans groot is dat alcohol (al is het maar een slokje) de foetus beschadigt.

1. Als de moeder alcohol drinkt, dan heeft de foetus een net zo hoog alcoholpromillage als de moeder. Dus, als de moeder 1 glas wijn drinkt en daardoor een promillage heeft van 0,3, dan heeft de foetus ook een promillage van 0,3. De moeder breekt de alcohol af, omdat haar lever goed functioneert. De foetus breekt de alcohol moeilijk af, omdat zijn lever nog niet goed functioneert. Het kan daardoor zijn dat de moeder alweer een promillage heeft van 0,1, terwijl de foetus nog steeds een promillage heeft van 0,3.

2. Alcohol is schadelijker voor de foetus dan voor de moeder. Alcohol beinvloedt de ontwikkeling van de cellen. Alcohol zorgt er bijvoorbeeld voor dat de cellen niet goed delen of dat de cellen niet goed aan elkaar binden. De foetus is volledig in ontwikkeling, alle cellen zijn druk bezig met zich te delen en aan elkaar te binden. Met name de hersenen zijn kwetsbaar, omdat zij zich gedurende de hele zwangerschap sterk aan het ontwikkelen zijn. Als er alcohol bij de foetus komt, kan het zijn dat de hersencellen zich niet goed delen, niet goed met elkaar verbinden en dat er hersencellen sterven.

Het is helaas niet te zeggen wat een veilige hoeveelheid alcohol is. Iedereen reageert anders op alcohol. De een breekt de alcohol sneller af dan de ander; het ene kind is minder gevoelig voor alcohol dan het andere. Het is dus helaas niet te zeggen dat als alcohol bij je eerste zwangerschap niet tot zichtbare schade heeft geleid, dit bij een volgende zwangerschap ook zo zal zijn.

Het enige veilige advies volgens de Gezondheidsraad is om helemaal geen alcohol te drinken tijdens de zwangerschap!

Nieuws